13 juni 2012

Baconpaj LCHF



På fredag ska jag på knytkalas och har lovat göra en salt paj. Eftersom jag igen känner mig alldeles för TJOCK (helt enkelt, utan omskrivningar) ville jag göra en utan mjöl, inte ens med spelt. Jag sökte på sidor med LCHF-recept och hittade det här. Jag gjorde dubbel sats så att vi kunde provsmaka redan idag :) Vi var hungriga och delade en paj på två! Men så var det också den enda mat vi åt idag. Vi hade inte ens sallad med, vi orkade inte göra nån och var för hungriga.

Eftersom inte alla mängder finns angivna i receptet skriver jag mitt recept här. Jag gjorde som vanligt några förändringar. Till två pajer:
  • Sätt ugnen på 200 grader och smörj två pajformer.
  • Fräs två paket strimlad (jag klippte) bacon (á 170 g, hade fått vara mer) i smör
  • Lägg till ca 500 g champinjoner i bitar
  • Strimla två purjolökar och lägg med (jag lade i en sak i taget vartefter)
  • Peppra (jag tyckte inte det behövdes mer salt)
  • Häll i 2 askar (á 70 g) babyspenat. Jag visste inte hur den skulle bete sig så jag grovklippte den samtidigt som jag slängde i den, det var kanske onödig eftersom den säckade ihop bra.
  • Fortsätt fräsa tills vattnet är borta
  • Smula ner en vitlöksost (100 g) och rör om tills den smälter
  • Fördela fyllningen i bottnen på pajformarna
  • Strö över rikligt med riven ost, jag hade 150 g västerbottenost och kanske 50 g till av en mildare ost per paj
  • Rör ihop 8 ägg och 2 dl grädde och häll över. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter eller tills osten fått färg och äggblandningen stannat.
  • Vi åt med tomatklyftor, jag åt min sista bit när den var nästan kall, det var också gott!
  • Jag tänker mig att det här receptet funkar med lite vad som helst i bottnen. Kan säkert göras med grillad kyckling eller resterna från igår. Jag funderade på att sätta med hackad paprika för att få mer färg på det hela, men lät bli. Kanske nästa gång!
Nu tycker nån kanske att det låter helt vrickat att äta bacon, grädde, smör och ost om man känner sig tjock. Därom tvista de lärda ;) Jag har märkt att kolhydrater är ett större problem för mig. Men jag klarar inte heller av en så fettrik diet som LCHF. Lagom är bäst kanske gäller i mitt fall. Men nu och då är det gott med en LCHF-rätt. (=Lite kolhydrater, mycket fett)

Avocadosalladen med kyckling känns som idealet för mig. Lagom med fett, bra proteiner och mycket grönt. :)

Inga kommentarer: