5 september 2013

Skötväska 5.0


Håhå, kvinnor och deras handväskor. Eller i det här fallet skötväskor. Nu har jag kanske äntligen hittat hem med den femte i raden. Den första som här är brun (två bilder) men som vi har i mörk- och ljusblått beställde jag på nätet. Jag tröttnade på alla skötväskor som kostade närmare hundra euro och hade lite för bråttom när jag beställde den här som var kring 20. Den är väldigt praktisk och har många olika fack. Det var den jag använde som BB-väska, men den är ju superstor. Jag hade med mig ombyte åt mig själv, flera amnings-bh:n och -toppar, kläder åt Noa, inneskor åt mig och en massa godis och energistänger som aldrig blev ätna under förlossningsarbetet men delvis efteråt. Ja, jag hade till och med med mig flera småburkar med juice. Som sagt, stor!

På BB får alla Liberos knallgröna väska. Den använde vi i början på kortare besök, som t ex rådgivningen diit man behövde ha en blöja och kanske för säkerhets skull ett ombyte. Men den är ju varken snygg eller diskret....

Till vagnen som vi köpte av min syster hörde en mjuk och platt väska liknande den svarta. (Jag var lat och orkade inte fota mina väskor utan googlade, därför är inte alla rätt, men liknande. Snabbare gick det däremot inte...). Den använde vi en tid. Men lite opraktisk då den hade ett enda stort fack, visserligen med dragkedja. Locket på den gick att dra bort och använda som skötunderlägg.

Sen ärvde vi samma systers skötväska, den som de hade använt till skillnad från vagnväskan. En hård modell med många fack. Men ändå ganska liten. Jag fick med mig allt jag behövde egentligen, men det lämpligaste facket för plånbok och kalender sitter längst in och är svårt att komma åt, men det är ju en smaksak.

Idag flyttade jag över allt i en helt vanlig väska i fuskläder, köpt på rea nångång på Citymarket (typ Ica MAxi för er svenskar). Hade tänkt sy stoppning till den och använda den som DIY kameraväska. Men det har inte blivit av.

Den randiga lilla miniväskan är inte så stor som den ser ut på bilden. Som en kuvertväska kanske. Den fick jag i present av mamma. Den är ett hopvikt skötunderlägg med söta giraffer på insidan och en ficka med dragkedja där det ryms två blöjor och en handduk. Den i sin tur ryms bra i den svarta väskan stående på kant mot ena sidan så att den inte skymmer något annat, sen ryms både klädombyte och trasor bredvid och så har jag kvar en hel del utrymme för plånbok, kalender och andra grejer som är mina. Och i fickan med dragkedja allt möjligt smått. Dessutom ser den ut som en helt vanlig väska (som den ju är) och skriker inte skötväska, det gillar jag. Däremot har den ju ingenting som gör att den kan hänga på vagnens handtag, men det kanske man kan fixa.

Det här blev nu många väskor, men det är bara den allra första jag har betalat för. Kanske blev det här tidernas mest ointressanta inlägg, men kanske det intresserar nån med babyfeber. Eller så inte. Jag tyckte bara det var lite kul då jag insåg hur många olika väskor jag hunnit flytta runt alla grejer i på knappt två månader.

3 kommentarer:

Olivia sa...

Var köpte du den bruna väskan från? Är sugen på en ny skötväska jag med :D har gått igenom ett flertal jag också :P

Olivia sa...

Var köpte du den bruna väskan från? Är sugen på en ny skötväska jag med :D har gått igenom ett flertal jag också :P

Fru Tallund sa...

Hej! Oj det minns jag inte, det var nån finsk websida som säljer barngrejer. Minns inte ens vad den hade för märke och nu har jag för länge sen sålt den vidare. :)