20 maj 2012

Enkel och supergod bärpaj

Ibland är jag snabb. Jag satt i soffan och läste Älskade Hem medan maken hämtade barnen. Han hade redan varit borta ganska länge. I tidningen fanns ett recept på en bärsmulpaj som lät så god. Jag bestämde mig för att testa den och innan man och barn var tillbaka hade jag den i ugnen (det tar en kvart i var riktning). Jag förändrade recpetet lite genom att byta ut vetemjöl mot spelt och cornflakes mot branflakes (eftersom det var vad vi hade), saltet är också min idé och gav faktiskt pajen ett lyft.

Så här:

  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Smält 200 g smör
  • Smörj en pajform och täck den med bär, jag tog frysta blåbär och jordgubbar. Om man har frysta bär ska man gärna pudra på potatismjöl som binder vätskan. Sen skulle man strö över 1 dl socker, jag tog 2 tsk....
  • Blanda 1,5 dl vardera av spelt, havregryn och sönderkramade branflakes och 1 dl socker (kunde också ha minskats)
  • Häll på smöret och rör om, jag lade till 0,5 tsk salt
  • Bred smulsmeten över bären, grädda i 20 minuter
  • Jag serverade med vaniljvisp
Alla tyckte det var jättegott! Vaniljsåsen tog bort en del av knaprigheten, men jag vet hur gärna barnen vill ha nåt med pajer.

Jag hann fota den orörda pajen, men sen glömde jag ta en fin bild av en portion så ni får en kladdig bild av en halväten portion. Pajen är inte bränd vid kanten, det är mörka blåbär som syns.




Inga kommentarer: