8 april 2012

Frälsaren



Det är väl på tiden att jag berättar om en bok jag läst. Fast för det mesta läser jag med öronen. Den sista tiden har jag lyssnat på Jo Nesbøs "Frälsaren". Den sjätte i serien om polisen Harry Hole. En riktigt riktigt bra bok. Kanske den bästa av Nesbø hittills.

Det som kännetecknar en bra deckare som den här är att man blir lurad på villospår hela tiden. Man tror man förstått allt och så ställs allt på ända. Och som en extra knorr kommer ett överraskande avslöjande ännu i epilogen.

Dessutom är boken välskriven. På några ställen använder han en kul grej som jag har svårt att återberätta efteråt eftersom jag inte har en pappersbok att bläddra i. I de flesta böcker hoppar handlingen mellan olika personer och platser. I den här boken görs övergångarna på ett smidigt sätt genom att en sak följer med i nästa situation. Det kan vara så att båda hör en klocka som tickar eller nåt sånt. Det är svårt att förklara nu efteråt, men mycket snyggt gjort.

Och en spännande bok som sagt. Just nu håller jag på och laddar ner fyra nya Nesbø och en Anna Jansson som jag köpt från adlibris. Väldigt smidigt system att köpa böcker rakt ner i datorn. Märkte först efteråt att den senaste inte är en Harry Hole, men den kan ju vara bra ändå. Nu är resten av vårens arbetsresor och gymturer räddade.

Inga kommentarer: