4 april 2012

Fastedag 5 och 6

Ber om ursäkt för den röriga bilden, hade inte ork och energi att ordna ett snyggt stilleben, hade en vision om borttagna prislappar men det blidde inte så.

Gårdagen blev lite rörig. En timme senare lunch än vanligt eftersom vi var till simhallen. Jag hade garderat mig och hade med mig vatten och lite druvsaft. Mycket vatten gick åt eftersom det är konstigt torr luft i simhallen. När vi kom hem åt jag min vanliga buljong med grönsaksjuicer i. Men sen var det stopp. Jag ville inte ha nånting mer på hela dan. Konstigt. Jo, en mugg te drack jag på eftermiddagsmötet. Men sen var det bara vatten. Kom att tänka på tattarns häst "precis när den vant sig att vara utan mat dog den".


Nåja, idag är den magiska fastedag 6, då man ska känna sig så mirakulöst hög och prata om fasteeufori. Tja. Jag är pigg. Piggare än man kanske kunde tro att man kan vara efter så många dagar utan mat. Men eufori? Det här har varit en skitjobbig dag på andra sätt, så jag har inte hunnit känna efter om jag är euforisk.

Fast lite euforisk blev jag av att handla nu ikväll. Om man bortser från alla sura äkta män som bara gnällde. Jag köpte en massa godsaker som jag får börja äta i helgen eller nästa vecka. Och då pratar jag inte om sockerstint godis utan: honungsmelon, cantaloupemelon, serranoskinka, schwarzwaldskinka, rödvinsstek i tunntunna skivor (anar en tapastallrik där), (alg)kaviar till påskäggen (lite salt vill man ju ha) och en massa salladsingredienser. Hade sett fram emot laxfilé, men den var slut. Folk åt sån på påskmiddagen idag och jag var sååå sugen. Med det första jag ska äta är en grön gräddfilssås (dill, persilja och gräslök) på en enda kokt potatis. Fredagens lunch jag längtar! Nej förresten, jag ska ju äta frukost på fredag också: jordgubbar!!! :)

Livets goda! Men ändå inte livets onyttiga.

Dessutom nappade jag till mig en belöning för avklarad fastevecka (det är ju bara en dag kvar, den kommer att gå som en dans): En ny muminmugg. Har inte tänkt köpa fler, men den nya är ju turkos och lite sött med Mymlans mamma och alla barnen. Den är jag värd.




Inga kommentarer: