22 april 2012

Bra hemmaträning


Igår gick jag som sagt på stan och var trött. Men en stor behållning fick jag- tidningen Topphälsa eller framförallt tränings-dvd:n som följde med på köpet. Jag prenumererade på Topphälsa i över två år och har köpt flera lösnummer efter det. Det är en trevlig tidning, men till slut börjar det kännas som om alla ämnen är varvade. Men nåt nytt hittar man alltid, eller får en ny knuff även om det är gammalt och bekant. 100% pepp och inspiration är deras hurtiga slogan. :)

Jag har prenumererat en tid på Kunto Plus (finska versionen av I form), men den är inte alls lika glassig. Lite tristare och mer forskningsinriktad. Den beställde jag för att få en löparklocka som present. Men kom mig aldrig för att avsluta beställningen så klockan blev ganska dyr i slutändan. :) Men jag fick i alla fall finskaträning och alltid lärde jag mig nåt nytt.


Nåja, över till träningen. Jag körde passet idag, efter en dryg timmes solskenspromenad med Selma. Jag gjorde det så omständigt som de föreslog och tittade igenom hela programmet innan jag började. Hoppade visserligen mellan övningarna, det är lätt i datorn. Men det var inte så nödvändigt eftersom det är väldigt pedagogiskt upplagt och de visar två övningar i gången innan man gör dem.

"De" är Annika Sjöö och hennes man Michael Hansson. Hon är dansare, gyminstruktör och idrottslärare och han har jobbat som personlig tränare i 15 år. Att de också svettas och flåsar berättar en del om att det är ett ganska krävande pass.

Träningen består av 12 block, med två övningar i varje. Båda övningarna tas två gånger á 30 sekunder. Det hinner alltså inte bli långtråkigt eller alldeles för tungt. Det unika (?) med denna träningsfilm är att man varvar både styrketräning och konditionsövningar. Det lär vara det som gör den så effektiv. Många övningar är såna jag aldrig sett förr så det är ju lite roligt. Det som är lite negativt är att talet kommer lite för sent. De hinner byta övning innan de säger att de gör det och stirrar man inte på skärmen kan man missa det. Sen är jag lite för klumpig (ännu) för att hinna byta ställning lika snabbt som de, som t ex att byta från rygg- till magläge. 

Men huvudsaken att man gör nåt! :) Det här är nog första gången jag flåsat och svettats så mycket till en träningsfilm och effektivare lär det väl bli när jag lär mig rörelserna bättre. Skönast är det att få träna då man är ensam hemma. Selma gav mig redan konstiga blickar då jag sprang på stället som en liten vessla. Ser kanske lite roligt ut då man är en ganska stor elefant. Men då man inte har nån som tittar kan man ju faktiskt ta i lite mer och behöver inte tänka på hur det ser ut.

Jag rekommenderar den som vill testa effektiv hemmaträning att hasta ut och köpa Topphälsatidningen. Filmen kan också beställas här, men då kostar den 149 kronor. På Annikas hemsida kan man läsa vilka övningar som ingår, men de flesta hade inte sagt mig nåt.

Inga kommentarer: